Wednesday, January 04, 2006

Oväntad massage


Var ute på dumheter för ett par dagar sedan här i Chiang Mai, nämligen undersökte de lokala nattklubbarna tillsammans med en grupp australiensare som jag och syster min var på trek med över nyåret. Jag är nu ingen stor vän av clubbing - lyssna på musik är förstås trevligt, och lite dansande är också bra, men det är så mycket kring det hela som jag inte förstår mig på, och vem tusan tycker egentligen om trance och sånt skräp? Hur som helst var det en intressant upplevelse att se hur urbefolkningen svänger sina lurviga, och att följa med strömmen från klubb till klubb, eftersom olika kategorier av nattklubbar tydligen stänger vid olika tidpunkt.
Allra intressantast var ändå toalettbesöket på det sista stället vi besökte. Jag stod där i fred och ro och gjorde min grej när plötsligt tre finklädda herremän greppade mig och började knåda mina axlar, dra mina armar bakom ryggen och bulta på mina skuldror. Inte nog med att de gjorde detta mitt i mina bestyr - de fortsatte också lugnt medan jag knäppte byxorna, vandrade över till lavoaren och medan jag tvättade händerna. Medan de drog i mina fingrar så det knäckte högljutt torkade de mina händer. Sedan skulle de förstås ha pengar av mig, varvid jag gav dem min sista 20-lapp och var därmed pank. Så jag promenerade hem. Det tog två timmar, och under vandringens lopp började matförsäljarna sätta upp sina stånd längs vägen och en ny dag började.

Trekken vi gjorde var en tredagarsvariant, och även om den varken var lika unik eller ansträngande som den jag gjorde i Laos var den ändå riktigt skoj. Framför allt fick vi en massa god mat i byarna vi besökte, och nyårsafton runt elden bredvid vattenfallet var också riktigt rolig. Guiderna Ken och JJ hade med sig en trumma och ett märkligt blåsinstrument, så vi skapade en hel del oljud. Och så skulle det förstås sjungas frejdigt på varje lands språk som var representerat på vandringen - helst vid tidpunkten då nyåret inföll i just det landet. Jag var dock inte - och ingen annan heller - vaken när Finland stod på tur klockan fem på morgonen. Lite Broder Jakob och Jaakko kulta försökte vi dock lära dem.
Nyår här i Thailand är en stor begivenhet. Folk har ledigt flera dagar och festar konstant. Trevlig omväxling mot den finska "bli redigt full en kväll och ha krabbis i en vecka"-stilen.

No comments: