Tuesday, January 17, 2006

Nybyggare i laglöst land

Inte är det väl speciellt mobergskt det jag sysslar med, men lite känns det som att starta något nytt på en helt ny plats. Alla faktorer är nämligen på plats: jag letar lägenhet, jag har ett åtagande på lång sikt, och jag har blivit tagen av polisen (det där sista tror jag inte är ens i närheten av mobergskt).
Långsiktsåtagandet är en enmånads intensivkurs i thai på Payap University. Vi träffas fyra dagar i veckan, tre timmar per dag, och pratar thai. Lärarinnan är en ung kvinna som kan väldigt lite engelska, och kursboken innehåller inte en enda västerländsk bokstav förutom i förordet - inte ens en förklaring av thai-alfabetet. Så det är lite kämpigt. Men de har prioriteringarna på grej: första lektionen lärde vi oss hur man beställer mat och kombinerar sina egna rätter... I dag lärde vi oss siffrorna så vi skulle klara av att betala för maten i fråga. I morgon ska vi prata om "classifiers", alltså hur man säger hur många kycklinglår eller äpplen man vill ha. Jag lär inte behöva gå hungrig i varje fall. Det är jag, fyra långtidsboende hemmafruar och en suspekt affärsman som går kursen.
Polisen, ja. De tog mig i går kväll. Jag parkerade glatt mopeden, tillsammans med en grupp andra mopeder, utanför 7Eleven och gick in för att köpa en flaska vatten. När jag kom ut en minut senare var min och alla andra mopeder ihopkedjade, och en Tom of Finland-polis, som Rocky kallar dem, stod bredvid och såg nöjd ut. Egentligen skulle jag vara tvungen att trava till polisstationen, betala böter och sedan åtföljas av en polis som skulle låsa upp min moped, men jag övertygade konstapeln om att det var en bra idé att ta mitt körkort så jag inte skulle kunna smita, låsa upp min moped och låta mig köra efter honom till stationen istället - han vägrade nämligen ta emot pengar på plats. 400 baht fick jag betala, 10 dollar alltså. Så nu vet jag vad det där röd-vit-rutiga mönstret på trotoarkanten betyder, och det gör också minst 100 andra invånare längs med Chiang Mais östra mur, för det var inte en eller två mopeder som kedjades fast den där kvällen. I dag står det som vanligt fordon av alla de slag parkerade på samtliga olagliga platser igen - ordningen är återställd.
(Och nu kom jag ju på i efterhand att jag borde ha tagit en bild på mig och konstapeln bredvid den fastkedjade mopeden, men eftersom jag inte var DJ i CN 2003 är sådant inte det första jag tänker på när jag blir tagen av polisen. Om det händer igen ska jag vara mera påpasslig, jag lovar.)

No comments: