Saturday, January 07, 2006

Försäljare för försäljning

Försäljare finns i alla hörn i den här delen av världen, och det är lika bra att vänja sig. Alla vill övertyga en om att komma någonstans, köpa någonting, och gärna till ett högre pris än vad som är befogat. Hemma skulle ett sånt beteende minst ses som aningen ofint, om inte rakt av oärligt. Det intressanta är att man inte ser det på samma vis här. I till exempel Kambodja - och jag antar att det ligger till på ett liknande sätt här i Thailand - är uppfattningen om moral, gott och ont, inte uppbyggt på samma sätt som vi är vana vid. I en saga för barn väntar vi oss att det ska finnas någon som är ond, någon som är god, och den goda vinner till slut tack vare ärlighet, list och mod. Inte så i Kambodja. Där segrar bluffmakaren. Han kan segla iväg med prinsessan, halva kungariket, och samtidigt skratta åt fåntratten som försökte få något gjort med ärlighet och vad vi skulle kalla ridderlighet.
Så alla säljer något, med mer eller mindre ärliga metoder, och det kan ibland verkligen gå en på nerverna. Som tur är är jag utrustad med en hel del tålamod när det gäller försäljare, och jag brukar till och med stanna och prata med dem en stund, även om jag vet att de bara vill lura mig. "No reason to be rude" tyckte jag åt min irländske resekamrat, som med jämna mellanrum fick raseriutbrott och såg ut att vilja kasta sig över närmsta tuk-tukchaufför och åsamka blodvite.
Men det finns tillfällen då jag märker att jag inte klarar av att hålla ihop, och det är när det har att göra med prostitution och allt i dess gränstrakter. Jag har aldrig sett mig själv som pryd, och jag har ingenting emot prostitution per se, men tydligen klarar jag bara inte av att vara i närheten av den. Jag blir så oändligt illa berörd när jag vandrar gatan fram i Sukhumvit-kvarteren i Bangkok och plötsligt har en taxichaufför framför mig som visar broschyrer från kvarterets glädjehus och ivrigt försöker få mig att följa med honom dit. Ännu mera illa berörd blir jag när jag ska äta min lördagspizza på Govinda och plötsligt har en skock knappt myndiga flickor efter mig som ropar "Hey sexy man, where you go?". Och allra besvärligast är det att se "Nana"-paren - västerländsk 50-årig man hand i hand med 19-årig thailändsk flicka - som finns överallt, men främst i kvarteren mellan Skytrain-stationerna Nana och Asoke.
Mycket har sagts om "kontrasternas Thailand", med all rätt, men sällan är diskrepansen mellan vad som kulturellt och socialt borde vara accepterat, och vad som i realiteten sker, större än när kroppar står till fösäljning i Krung Thep - Änglarnas stad - Bangkok.

No comments: