Friday, June 02, 2006

Stort och smått

I Bangkok skrev tidningarna och demokratins vara eller icke vara under eftersvallet från Thaksin-skandalen. I USA fasade demokratiska tidningar över Bushs senaste skatteavdrag värt runt 70 miljarder dollar, medan republikanerna jublade (relativt sett alltså, till och med de allra mest högra börjar ju överge sin Commander in Chief nu). I Burma skrev tidningarna inte om någonting alls, eftersom pressfrihet inte existerar där. I Kina (under bara marginellt mera omfattande pressfrihet) skrev man åtminstone om alla detaljer kring den fantastiskt, otroligt, fenomenalt lyckade rymdexpeditionen.

Och i Sverige skriver man om ... cykelhjälmar. Jag mellanlandade helt fridfullt på Köpenhamns flygplats, och hittade då en färsk DN att bläddra i, men föga kunde jag väl tro att det stora diskussionsämnet och stoffet för ledarsidan skulle vara huruvida det ska lagstiftas om användandet av cykelhjälmar. Snacka om att peta i detaljer! (Slutsatsen av ledaren var ju tack och lov att svaret är nej.)

SAS är min vän. De hade överbokat mitt anslutande flyg från Köpenhamn till Amsterdam, så de frågade efter frivilliga som kunde tänka sig att vänta en timme på ett KLM-flyg och dessutom få 150 euro i kompensation. Mege tak tyckte jag och steg fram. KLM lyckades sedan slarva bort mitt bagage genom den omorganisationen, men det kom senare till mitt hotellrum tillsammans med ett presentkort på 25 euro. Snåljåpar.

Nu sitter jag i Hamburgs flygplats. Och vad gör jag här? Jo, efter ett kort besök i Bryssel för att säga morjens morjens åt min kusin Rurik och min polare Ib (som har en blogg ifall någon missat det, se här bredvid) tog jag tåget som skulle gå via just Hamburg och Köpenhamn upp till Stockholm, där jag nätt och jämt skulle hinna med kvällsfärjan till Åland. Väl lagda planer och så vidare... Tåget försenade sig, jag missade min anslutning till Köpenhamn, och då fick jag den briljanta idén att fara ut till flygfältet "för där finns säkert billiga flyg till Stockholm". Jo nä.

No comments: