Saturday, June 17, 2006

Jag är rädd för snygga tjejer

När jag i dag stod vid frysdisken och plockade bland de frysta hallonen (hallonsås till cheesecake) såg jag ett par vidunderligt snygga tjejer i åldern 20+. De var jämnbruna (brun-utan-sol), trendigt klädda (nonchalant men egentligen genomtänkt), långt blont hår (en timme framför spegeln varje gång man går utanför dörren) och hade allt på rätt plats (fyra aerobicpass per vecka). Efter en halv minut av stirrande insåg jag sedan att det just var aktiviteterna inom parentes som gjorde skillnaden, inte någon sorts extra gudabenådad tjuvstart på skönhetsfältet. Och det var då det slog mig, något jag känt på mig men inte kunnat klä i ord tidigare: jag är rädd för snygga tjejer. Eller snarare: jag är rädd för tjejer som är överdrivet snygga tack vare en överdriven mängd skönhetsskapande aktiviteter.

Vi är antagligen alla överens om att det finns många saker i livet som är viktigare än skönhet, men min fråga är: om man bevisligen tycker att ens utseende är så viktigt som de där två tjejerna, vilka är då sakerna som de tycker är viktigare? Efter dagens sminkning, hårfixning, klädmatchning, damtidningar, gymbesök och uppkastningar efter middagen - vad har man sedan tid med? Jag utgår då från att man dessutom är tvungen att jobba på dagarna.

Sedan tänker jag också: den dagen de här flickorna är tvungna att jobba på dagarna och ta hand om sina tre ungar på kvällarna, och inte har tid med alla de där aktiviteterna i förra stycket - hur kommer det att påverka dem? Kommer de att känna sig värdelösa och utan plats i tillvaron när de inte längre kan upprätthålla fasaden av övernaturlig skönhet? Om så är fallet: då vill jag inte vara med när det händer!

Så vad lär vi härav? Antagligen att en viss rädsla för snygga tjejer antagligen bara är hälsosam.

(Disclaimer: Antagligen var flickorna i fråga helt vanliga flickor som tänker en gång extra på hur håret ser ut innan de går till föreläsningen i nationalekonomi, eller vad det nu råkar vara. Och tacka Gud för dem, så man har något att titta på i matbutiken.)

1 comment:

Anonymous said...

Haha väldigt genomtänkt och skön tanke. Jag har alltid sett bra ut och nu på senare år har jag tills för ett tag sen, lagt ner mer och mer aktiviteter för att "förbättra" mitt utseende. Det kändes som att man lade ner tiden på helt fel saker. Men å andra sidan så är det inget som helst fel med att vilja se bra ut. För handen på hjärtat så är jag även rädd för ´tjejer som är överdrivet "Fula". Du vet de som knappt hinner resa sig från sängen innan de är ute på gatan och knallar.
Men att lägga sig någonstans mitt i mellan kanske.


För övrigt anser jag att alla som sitter och ur en mcdonalds påse på tåg och buss bör låsas in.