Saturday, June 03, 2006

Alla vägar leder hem, till slut

Så är det, vägarna leder hem, och jag har följt dem till dess ände. Så jag är hemma igen. Min första känsla när jag steg av färjan och såg min familj vänta på mig var att jag inte varit borta mera än en dag eller två. Här är allt som vanligt, och det menar jag i uttryckets positiva bemärkelse. Jag är så glad! Säkert kommer jag tidvis att känna mig instängd och sakna friheten i resandet, men i slutändan är det bara en imaginär frihet - en frihet i det yttre kunde man kanske säga. Den riktiga friheten ligger antagligen i de andliga, politiska, livsuppfyllande, ekonomiska vägvalen i livet, inte i valet mellan vilket land man ska vara i den närmaste månaden.

Så för den här gången tackar jag för mig (bloggskrivandet fortsätter, men om andra ämnen), och kan, med tanke på hur begränsad läsekrets den här bloggen har, säga att jag ser fram emot att se just dig igen.

2 comments:

Anonymous said...

Tack Henrik för en av de intressantaste och bäst skrivna bloggarna jag läst! Det har varit ett verkligt nöje att få ta del av din äfventyr och läsa om sådant som jag aldrig själv skulle förmå mig att göra. Det krävs nog en rejäl portion av något obestämt för att åka iväg ensam som du gjorde, och jag kan inte annat än lyfta på hatten.

Det skall bli fruktansvärt trevligt med en traditionell Ålands-midsommar. Nu när du åter är hemma ska du igen vänja dig vid att göra saker för att "så har det alltid varit". Och eftersom vi kom till Åland ifjol har det ju alltid varit så.

Tack i alla fall för dina skriverier hittils. Fortsätt gärna!

Vi ses!

Anonymous said...

Grattis Henrik! Nu har du äntligen uppfyllt en etapp bland livets drömmar och det är med stor glädje jag följt med dina äfventyr och nu ser att du kommit lyckligt hem, bagaget fullt med minnen för livet! Sköt om dig, hoppas vi hinner ses i sommar! Jag är inte på Åland över midsommar, som hOTet, men dock dagarna därefter (26-28.6) då vi är ute på båtfärd Östersjön runt (kanske jorden runt en vacker dag... :)

SeaRay,

William