Friday, May 19, 2006

Vad gör vi här?

"Why're y'all comin' to America?" frågade receptionisten skeptiskt i går när vi checkade in på ännu ett roadside motel. Och hon var inte den första. När vi checkar in händer i regel två saker: 1) receptionisten har problem med att förstå sig på mitt körkort och frågar var min adress finns, och 2) hon (i regel en hon) frågar förundrat vad tusan vi gör här. "You don't have nothin' better to do?" tyckte en annan när vi förklarade att vi kör igenom kontinenten från kust till kust. "It seemed like a good idea" har jag sagt ett par gånger, och det verkar räcka som förklaring.

På vägen norrut från den djupa södern har vi kört förbi flera kyrkor än jag någonsin sett. Mest baptistkyrkor, men också en del presbyterianer, katoliker, "independent" och diverse suspekta grupperingar som jag aldrig hört talas om. I Kentucky tyckte man tydligen det var en bra idé att resa enorma plakat med de tio budorden på bredvid vägen. Det är nog inte så konstigt att amerikaner är så flitiga kyrkobesökare - när man har en kyrka i varje gathörn måste det vara ett enormt socialt tryck på varje familj att dyka upp fulltalig i kyrkan på söndag morgon.

Jag har en ny favoritsång på radion, Have You Forgotten av Worley Darryl. Han kände tydligen att det behövdes lite starka argument FÖR kriget i Irak efter att Bono, Springsteen och gängen skrivit sånger mot det. Så här till exempel:

I hear people saying we don't need this war
I say there's some things worth fighting for
What about our freedom and this piece of ground
We didn't get to keep 'em by backing down

Eller refrängen:

Have you forgotten how it felt that day?
To see your homeland under fire
And her people blown away
Have you forgotten when those towers fell?
We had neighbors still inside going thru a living hell
And you say we shouldn't worry 'bout bin Laden
Have you forgotten?

Och sedan lite nävar i luften:

Some say this country's just out looking for a fight
After 9/11 man I'd have to say that's right

Höjdpunkten är ändå bryggan, där han (trots att alla soldatbeskrivningar och skandaler i nyheterna säger den totala motsatsen) skriver:

I've been there with the soldiers
Who've gone away to war
And you can bet that they remember
Just what they're fighting for

Jag har skoj varje gång jag hör den. Men kanske det bara är jag.

No comments: