Friday, May 05, 2006

Straight outta Compton!

Jepp, jag är en nörd och jag medger det med glädje, men i dag har jag sett Compton! Visst är det fånigt att en vit kille från en trygg medelklassuppväxt i Finland ska vara så fascinerad av Los Angeles-områdets främsta produktionsort av "gangsterrappare" (ett ord jag motvilligt använder i brist på bättre), men så är det nu bara. Och även jag kommer "straight outta Compton" på så vis att jag for in, körde igenom och kom ut igen utan att stanna mera än nödvändigt på vägen... Inte för att det verkade speciellt hotfullt - gummor som satt och tjattrade utanför husen, ungar som gled omkring på sina lowrider-cyklar, unga män som stod utanför apoteket med händerna innanför jackan (okej, det är eventuellt lite hotfullt) - men man behöver ju inte vara dumdristig för det.

För övrigt gick färden från San Francisco till Los Angeles som smort. I stället för en Mustang fick vi en vit Chrysler convertiblesom är hur skön att köra som helst. Vi gjorde ett par tappra försök att fälla ner taket, men det var så förbaskat kallt att ögonen frostade igen. Tills vi kom fram till Hollywood, that is. Där lyste förstås solen, och vi kunde sätta på shortsen, placera solglasögonen på näsan, fälla ner taket och i största allmänhet se världsvana ut. Efter den obligatoriska promenaden längs the Walk of Fame för att se på stjärnor körde vi vilset omkring och letade efter bästa platsen att beskåda HOLLYWOOD-bokstäverna. Till slut hittade vi en lämplig plats att ställa bilen på, och vandrade hurtigt upp för berget tills vi hittade en vinkel vi var nöjda med. Ärligt talat var det inte så speciellt, men om man vände ryggen mot bokstäverna hade man en oslagbar vy över Los Angeles och insåg hur alldeles förunderligt utspritt det här stället är.

Vår plan är att köra ungefär i nordostlig riktning från LA, och anlända till New York den 25 maj, men där emellan har vi inte så mycket planerat, förutom att vi antagligen först far via Las Vegas till Grand Canyon och sedan lite söderut igen för att slippa snöfallet jag förutsett varje morgon de senaste dagarna när jag stigit upp och öppnat dörren för att se om man fortfarande måste ha långbyxor på sig. Så om någon har något som vi absolut måste se på vägen - let me know!

No comments: