Friday, March 10, 2006

Nattens våndor

Jag har hört att Bangkok kallas "världens hetaste huvudstad", och jag börjar förstå varför. Just nu är det den heta perioden av året, men eftersom jag nyligen insåg att mina monetära resurser är begränsade (lärdomen från natikkan börjar sakteligen sjunka in) är jag korkad nog att bo i ett rum utan luftkonditionering. Alla som upplevt mina sovvanor (inte så många egentligen) vet att jag inte kan sova om det är för varmt, så hur gör jag då för att klara natten?

Metoden är tredelad: för det första tar jag ett försvarligt antal kalla duschar per natt (till skillnad från Janne i New Delhi (se länk till höger) är jag en stor vän av kalla duschar) och låter bli att torka bort vattnet från kroppen efteråt. För det andra poppar jag sömntabletter i banor (lugn mamma, de är inga starka saker). Och för det tredje tillsätter jag vätskeersättningspulver i dricksvattnet för att motverka muskelkramperna som uppkommer när kroppen förlorar salt av den ymniga svettningen.

Nåja, i dag lämnar jag Bangkok, och borde om ett par dagar vara i Burma. Det är lågsäsong där just nu på grund av, enligt guideböckerna, den outhärdliga hettan... Som klippt och skuret för mig med andra ord.

No comments: