Friday, February 16, 2007

Stort och smått

Ligger hemma med flunssa sedan ett par dagar. Det är inte speciellt skoj, men om man inte vilar vet man aldrig resten av vintern kan bli att se ut: kronisk hosta, ständigt sur hals och så vidare. Som tur är är jag mästare på att roa mig själv. Har bland annat lyckats med bedriften att titta igenom en hel säsong av House (15 timmar) på ett och ett halvt dygn. Tyvärr var andra säsongen uthyrd när jag stapplade över till Makuuni, så mitt maraton fick avbrytas för att ge rum för andra sysselsättningar.

För helsingforsare som vill få en inblick i den åländska språkdebatten kan det löna sig att titta här. Det är tidningen Åland som ifrågasätter det upplevda samhälleliga kravet att den åländska riksdagsmannen måste kunna finska, och som vanligt i dessa frågor skapar det debatt. Högst upp till höger på sidan finns kommentarer till ledaren. I och för sig har diskussionen ännu inte blivit riktigt så lössläppt som den ibland kan bli, men den har redan hittat upp i listan över månadens mest kommenterade ledare, så jag har en känsla av att debatten kommer att fortsätta ett tag framöver.

Tydligen var Cleopatra inte så vacker som det sägs. Eller, hon såg inte ut som Elizabeth Taylor i alla fall, ifall nu någon mot förmodan trodde det. Historikerna må säga vad de vill, men jag kommer för evigt att lita på Asterix i den här frågan.

Och så en dystrare fråga: minoritetskvinnors situation i Burma. Karen's Women Organization gav nyligen ut en rapport som genom en mängd casebeskrivningar påvisar hur militärregimen systematiskt använder sig av våld och våldtäkt för att förtrycka minoritetsfolken. State of Terror heter rapporten, och är kanske lite väl mastig att läsa i sin helhet, men Executive Summary finns.

No comments: