Monday, February 26, 2007

Man kan om man vill

Årsfesten i helgen var fantastisk! Helt enkelt. Att ta sig från zillisen till färjan var mindre fantastiskt. Jag lyckades packa en väska innehållande kostym och laptop på söndag morgon efter en timmes sömn, och släpade mig sedan till en grottliknande lokal som jag vidhåller att jag hittade enbart med hjälp av tur. Ledde några sånger och viftade med en död sik, som gav mig envist illaluktande händer och ett par blödande knogar (och sår på magen och bröstet, jag vet inte varför). Hoppade och dansade, och tog mig sedan som sagt sedan till färjan, som avgick kl 17.30 mot Stockholm. Väl ombord kröp jag ner i sängen och sov 13 timmar.

Nåja, allt gick bra, jag och min arbetskamrat gjorde vår intervju med en general på försvarsmakten, varpå vi hengaile en stund, och tog sedan bussen ut till Arlanda och flög hem. Ännu en lyckad resa i proseminariets namn.

Här hemma läser jag om de Nordkoreanska diplomaterna som inte lyckades visa upp papper och blev jagade av finsk polis med tårgas. Lysande. Så två nordkoreaner åker tåg från Moskva till Helsingfors utan biljetter eller diplomatpapper, kör ut biljettkontrollanten ut sin kupé när hon ber om någon form av bevis på betald färdavgift, klarar inte av att säga frasen "We're diplomats" för att lugna ner situationen och övermannas med hjälp av tårgas. Och nu vill Nordkorea se en "thorough investigation" i frågan? Jag är mest nyfiken på varför dessa två diplomater åkte så märkliga vägar för att ta sig till... ja, vart? Någon postering finns inte i Finland, och de åkte sedan vidare med färjan till Stockholm, där man visserligen har en ambassad, men varför inte bara ta flyget från Moskva till Stockholm? Har pengarna tagit slut under herr Kims madrass? Nej, jag vet, de skulle förstås lifta med en lastbilskusk till Norges västkust, och därifrån åka fiskarbåt till ambassaden i London! Och varför inte sedan i smyg ta sig ombord på ett kryssningsfartyg till USA, ta en Greyhound till Washington och bryta sig in i Vita huset? Hmm, det verkar troligt, men jag tror jag måste sova på saken innan jag med säkerhet kan dra några slutsatser.

No comments: