Monday, April 02, 2007

Åsiktssmygeri


Satt på spåran i dag och tittade ut genom fönstret på allt och inget, när jag fick syn på en papperslapp som stack ut ur en springa mellan fönstret och någon byggteknisk detalj vars funktion jag inte ides utreda desto mera. Ni ser lappen här bredvid - en urklippt tidningsrubrik och ett indignerat tillägg som ska upplysa läsaren om att nämnda besvärlighet också sker här i landet. Vackert så, det är ju bra om man kan lära folk något nytt, men själv tycker jag det skulle vara intressant med någon form av källa, eller åtminstone en avsändare (Suomen musliminaiset r.y. kanske?) och någon kontaktuppgift om man vill veta mera.

Frågan om muslimer och deras (i vissa fall påtvingade) traditioner har överhuvud inte tagits upp speciellt mycket i Finland, åtminstone inte som jag har sett. I Sverige debatterades slöjornas vara eller icke-vara till utmattning förra sommaren, och i England får skolor nu för tiden förbjuda heltäckande slöjor på sina elever. Det skulle vara intressant om debatten togs upp också här. Åtminstone där jag bor rör det sig en hel del muslimska damer som man inte ser något mera än ögonen på, så diskussionsunderlag måste det ju finnas.

No comments: