Tuesday, February 21, 2006

En fråga om marknadsföring

Jag inleder med en homage till mitt alltid lika tillförlitliga sinne för klädmode. Eftersom mina trotjänare linnebyxorna sprack för ett par dagar sedan kände jag att det var dags att köpa ett par nya byxor för att komplettera mina slitna gröna vandringsshorts. Så jag köpte ett par vinröda fiskarbyxor. Fiskarbyxor är härliga saker tycker jag (och Thailands n miljoner fiskare) för de är både hållbara, luftiga och ganska snygga. Enda kruxet är att jag köpte dem dagen innan jag lämnade Chiang Mai för Bangkok, och alla förstår ju att det som är respektabel klädsel i bondestaden, om än ganska stora bondestaden, Chiang Mai, inte nödvändigtvis inger respekt i Asiens trendsättarhuvudstad Bangkok. Grå-grön-rutig flanellskjorta är ju nog huvens när man tar en kaffe med Karisbonden och pratar illa om EU, men någonstans på Intercitytåget österut blir det ack så praktiska plagget igen bara ett ack så praktiskt plagg och inte mycket mera. Så nu vandrar jag runt bland Prada-, Armani- och Greyhoundklädda Bangkokungdomar och känner mig aningen påtittad i mina vinröda halvlånga bomullsbyxor.

Jag såg en aningen märklig marknadsföringskampanj i går, så här kommer en fråga till alla marknadsföringsstuderande där ute: Tänk er en röd lowrider, typ Impala -76, som kör omkring på Bangkoks gator. Bakom ratten sitter en knappt myndig grabb och med sig har han en handfull hyperfnittriga flickor, alla iklädda mer eller mindre lyckad ghettoutstyrsel - hängande jeans, kepsar, minimala toppar och allt det där. Ut högtalarna pumpar Ludacris When I Move You Move, och alla i bilen sitt-dansar energiskt medan de flörtar med förbipasserande. Vad gör de reklam för?




Svaret är...





juh!....





Baby powder! Ni vet sånt där som man pudrar på babysar för att huden inte ska bli för sur av allt blöjbärande (jag tror i alla fall att det är avsikten, men jag är nu inte så insatt). I den här delen av världen används det också för att motverka “prickly heat”, vad nu det kan heta på svenska, som är när det bildas små blåsor på huden när svetten inte hinner igenom så snabbt som hettan kräver. Förklara nu det sambandet den som kan. Och nej, jag tror inte de har sett How High.

1 comment:

Anonymous said...

Tjenare Henrik! Råkade komma in på din blogg och finner den mycket underhållande att läsa! Bodde i Bangkok ett tag (två månader) i slutet på förra året (Svensken Björn bor där fortvarande (vilket han gjort i ett år snart)) och kan nog belysa ämnet "baby powder" ytterliggare... Det är så att många tjejer i Bangkok använder sig av Baby Powder av en anledning, och det är att få en så soft hud som möjligt! Du borde ha sett unga kvinnor med baby powder i ansiktet mitt på dagen, om du hade varit uppmärksam. De smörjer också in sina kroppar med baby powder innan de går och lägger sig (fråga mig inte hur jag vet det ;))... Kanske en anledning till att thaitjejer har mer eller mindre perfekt hy... Därav den "tuffa" reklamen med unga "tuffa" tjejer för just baby powder... Kanske nått för finska tjejer att prova på ;) Att det ska behövas en f.d. Finance major för att belysa detta ämne ;) Hoppas du njuter av din fortsatta resa! Mvh, Svenne Stefan (CNiten ;))