Sunday, July 15, 2007

A är inte samma som i

Alla vet ju att lägger man till ett "i" på slutet av ett svenskt ord så blir det finska. "-lainen" kan också fungera, eller "-nittani". Vad kommunalarbetarna i min stadsdel inte insett är att bokstaven "a" inte gör ord till svenska. Jag bor på Romgatan, och tills för ett par veckor sedan klarade vi oss fint utan gatunamnsskylt (fint och fint, taxichaufförena har faktiskt svurit flera gånger och muttrat om oansvariga politiker som inte kan uppdatera kartor och skyltar). Men häromdagen fick vi en skylt. Överst står det Roomankatu, och under står det Romagatan.

Exotiken slutar inte där. Under en joggingtur i området upptäckte jag nyligen att jag bor granne med några asiatiska kvarter. Men problemet var samma där: Indiagatan, Syriagatan...

Nåja, det är ju mest lustigt och inte något att irritera sig över. Det som man däremot SKA irritera sig över är The Games usla spelning i Helsingfors i torsdags! Visserligen har han en mängd bra låtar, och hans rapteknik kan man inte klaga på, men maken till lathet har man sällan sett. Karln spelade i 50 minuter och struntade i att köra extranummer, och hans polare stod bara längst bak på scen och drack och rökte gräs. Nä, man får vara från Compton hur mycket man vill, men man måste ändå ge publiken vad den vill ha.

2 comments:

Anonymous said...

Trist. Det finns ingen värre än oinspirerade rappare. Är dock inte ett speciellt ovanligt fenomen. Om du inte sett Kanye West kan jag varmt rekommendera honom. Där har vi en storstjärna som ger allt på scenen.

Vilket hip-hop album ser du förresten mest fram emot under året? Själv väntar jag otåligt på Chamillionaires Ultimate Victory. Var faktiskt lite besviken på Sound of Revenge, hoppas han skärper sig till detta album. Först sades det att den skulle släppas i mars, men det ser inte ut att bli förrän i höst :(

Ser också fram emot Mike Jones American Dream. My 64 och Like What I got (två av de tre låtar som släppts från hans nya album) är nog de två bästa låtar han någonsin gjort (även om det är beatsen som gör båda låtarna). Skulle släppts för någon vecka sedan (10 juli tror jag), men den sköts upp på grund av "limited chart success". Nu ryktas han vara tillbaka i studion för att göra om den. Typiskt.

Sedan har vi detox förstås. Enligt rätt tillförlitliga rykten var Dre beredd att släppa Detox för något år sedan, men var inte nöjd och sålde beatsen till just The Game. Skall bli kul om han lyckas få ihop något. Har svårt att tänka mig att Dre skulle släppa ett dåligt album, med tanke på hur perfektionistisk den mannen är. Tror hur som helst detta blir ett fint musikår, bara alla ser till att få ut sitt skit någon gång.

Henrik said...

Jag ser fram emot Talib Kwelis album, borde komma i aug-sep någon gång. Och så har jag inte idats skaffa Mos Defs nya skiva, eftersom han lovat en förbättrad version senare i sommar. Och Wu-Tang lär ju ge ut 8 Diagrams i oktober eller så. Knappast blir det bra, men intressant i alla fall...

Men Detox, ja! Visst är Dre fenomenal, men något sätt har jag svårt att tro att han skulle kunna revolutioinera rappen ännu en gång. Han har ju i princip gjort det två eller tre gåger redan (NWA, Chronic och eventuellt 2001) så det är kanske inte så konstigt att han tvekar med att ge ut ännu en skiva.