Friday, January 26, 2007

Ölreklam

På fredagar brukar jag tänka på öl, mycket för att jag under vintern 2004-2005 hade stadig bastutur på fredagar och då alltid provade en ny ölsort varje vecka. Singa är bästa bastuölen kom jag då fram till. Men det är inte utan att det här får mig att ändra uppfattning. Harrison Ford kunde också i början av 90-talet (också en god bastuöl faktiskt). Och så klassikernas klassiker, Budweiser, även om min favorit bland deras reklamer ändå är "the ferret posed nude".

För övrigt rapporterade Husis stolt på förstasidan i dag att "Nokias omsättning passerade fyrtio miljoner euros strecket - och samtidigt överträffar mobiljättens försäljning redan den finska statsbudeten". Jag hänvisar för det första till In memoriam-avdelningen här till vänster, för det andra fascineras jag av att Nokia kan anställa så mycket folk, sälja så många telefoner för så stora pengar och ändå bara ha en omsättning på 40 miljoner - Kallasvuo måste stoppa en hel del av försäljningspengarna i sina kavajfickor innan banken få händerna på dem - och för det tredje förklarar det här varför så många klagar på den offentliga sektorns service. Jag måste nog allvarligt fundera över att köpa en Nokiatelefon igen, så kanske både deras omsättning och statens budget får sig ett lyft med några euro. Det verkar behövas.

No comments: